Tuesday, August 5, 2008

Pagi Yang Gelap

Pagi2 darah saya dah menyirap! Hilang segala mood baik mcm tu saja. Tak paham betul manusia yang xboley berfikir dengan waras ni. Malas betul nak layan orang mcm ni. Ya Allah Kau tingkatkanlah sabar dalam diri aku ini Ya Allah... bukan apa... malas rasanya nak bertekak dengan orang tua. daripada saya melayan baik saya lantakkan je. tapi bila dibiar melebih2 pulak menjatuhkan air muka orang. Bengong ! Pagi ni dah la tlg siapkan keja orang. Memo pun orang dah siapkan sumer. Cuma bagi saya buat penambahan dekat attachment. Nak jadi cerita budak2 kerani ramai la yang pg training kawad utk perbarisan hari kebangsaan jadi mmg saya la kena pg hantar sendiri pada bahagian pentadbiran sbb anak buah saya pun terlibat skali. Hantarkan aje ok! Memo orang lain yg buat. Berkurun2 lama buat guna template yg sama! Last2 sampai kat sana tya la orang mana staff nama ***. Itu pun cakap tinggi2 suara balik pada kita yang bertanya! Hai haku tanya je. Yang nak kecoh ni apehal. Tu satu. Keduanya dia amek memo dan attachment tu then belek2 la. pastu complaint... " ni sapa yang buat memo ni? salah ni? berapa kali orang nak cakap kurungan ni kat hujung kulit ni kat sini yang ni kat situ! sapa buat ni? " Bertanya dia pada bos cabuk baru mcm haku ni. Haku ni kan budak lulusan sekolah tadika tingtong je kan. Memang la dia nak sembor sesuka hati ! Memang la bengang tp malas nak bertekak so saya cakap elok2 je... kak, budak***( staff lama ok!) yang buat memo tu. bukan saya". Dia terkedu tp still nak cover."hmm lain kali tengok la dalam arahan pentadbiran. semua ada kat situ", katanya pada saya. Kat mana kak? dalam sistem ke? kalo dalam sistem mesti saya jumpa. " "xlah kat library kita..." bengong! (kata saya dalam hati)... mmg la mcmana haku nak tau dah korang sebulan haku kat sini xpenah bagi internal course apa pun! mmg la panas hati. dah tu saya pun minx diri... jalan ke tepi sikit, kira dia xperasan saya masih kat blakang tu... dan terus kata pada 4 5 org staff kat situ... "nilah budak2 baru, xtau apa. Nak kena bagi kursus kat diorang ni! Mcm2 xtahu budak2 baru ni... buat ni pun salah!. Dengan darah yang mendidih saya sabarkan hati melangkah kaki ke bahagian saya balik.

Kepada ***
  1. Bukan saya yang buat memo ni. staff lama jugak. saya TOLONG hantar saja. KERJA orang. BUKAN kerja saya!
  2. Kenapa nak sound saya dah tau bukan part saya. daripada sebok nak ajar saya ajar dulu staff lama mcmana nak buat surat dan memo!
  3. Kenapa asik nak discriminate staff baru? budak baru? Korang ada masalah ke? yang lama pun asalnya dari yang baru jugak. Masa dan pengalaman yang ajar korang. Kalo x korang xpandai jugak !
  4. Kalo saya xtahu sekalipun xboley ke ajar elok2. xpayah nak perli. bukannya saya bodoh! saya tau membaca menulis mengira! Lebih pada tu pun saya boley ! xpayah nak pandang orang mcm xgheti apa2.
  5. Korang pun ada anak yang akan masuk pasaran keja jugak xlama lagik. Esok2 orang buat kat anak korang tau la korang langit tinggi rendah ! jangan nak salahkan orang !
  6. Nak buat course? hah korang bhgn pentadbiran kan. dah berpuluh thn keja kan...hah bila ada staff baru apesal xnak buat??? explain details! ni tau complaint sana sini. hapa la punya orang. Haku melayu. Haku nak bangunkan orang melayu. Haku nak martabatkan orang melayu. Sebab tu aku join gomen. Tapi orang mcm korang ni la yg nak menjahanamkan orang melayu. Yang biarkan orang kat luar sana xabes2 mengutuk orang melayu. mengata orang dan service gomen ! sebab adanya langau cam korang ni la !!!

2 comments:

azida rusli said...

huhu..betul2..sokong 100% entry ni..hehe..sejak2 amik course public admin ni belajar byk benda psl pentadbiran..realitinya, yang menjadikan ianya lebih teruk adalah manusia..sistem/polisi tak salah yang meng'salahkannye ialah manusia langau seperti ini..patut kena sound skit org mcm ni..hehehe..excited lebih lak..keh3

umi said...

akak memang geram dik. poyo sangat! mcamana la nak melayu dak kalo perangai dok mcm hampeh! heeeeee