Friday, June 11, 2010

perlu ke macam tu ?

ok. entry ni bukan lah nak memburukkan sesapa. peringatan ini juga ditujukan kepada diri sendiri sebenarnya supaya jgn buat orang lain macam tu.

moral :
buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali ye, kalo rasa nak buat jahat, hah ko buat sungguh-sungguh labu. baru pueh hati (apa yang dikarutkan ni ! hehe)

perkara ni bukan sekali dua berlaku... pernah terjadi... dan baru-baru ini terjadi jugak lagi...
saya tidak faham, sebagai manusia biasa yang ada hati dan perasaan, bodoh dan dungu sangat ke untuk memahami keadaan? maaf kalau perkataan saya ini agak emosional dan sedikit kasar, saya sememangnya sangat letih dengan sikap dan perangai orang yang macam ni.

soalan: bila anda dilayan dengan baik apakah wajar anda melayan saya macam sampah? maka perlukah saya diam membisu atau pun saya memaki hamun atas rasa menyampah dengan sikap anda yang meloyakan itu?

please la...

saya hanya mencari sesuap rezeki, saya bekerja dengan ikhlas hati... supaya berkat. kalo saya ada tercuri masa bekerja, saya tetap akan ganti balik... supaya apa bentuk bayaran yang saya terima... ianya HALAL...

bila bos delegate kerja, saya studi, fahamkan apa nak kena buat, kemudian saya buat. apa yang saya tidak faham, saya tanya. sekiranya bos saya mintak saya dapatkan maklumat-maklumat yang diperlukan segera saya tabah mencari walaupun bukan senang nak buat semua ni. nak deal dengan pelbagai jenis manusia. mana lagi nak cekau bila enam tujuh kerja kena buat sekali jalan. pernah juga saya merungut sebab pening mana nak buat dulu... tapi saya tetap buat kerja saya... saya tidak berkira balik lewat sekali sekala bila tuntutan kerja sangat penting untuk diselesaikan. saya tidak membantah pun bila saya masuk ofis 8.30pg tapi saya datang seawal 7.00pg dan telah diarah bekerja. tgh melantak nasi kandar pun bila bos panggil betulkan slide dalam bilik mesyuarat boleh berlari lintang pukang dengan tangan x berbasuh bila dah x menyempat-nyempat dah pengarah nak tengok. xpe semua tu.. saya tak kesah. tapi itu x pernah jadi masalah pada saya.

yang jadi masalah adalah apabila...

saya/ kami minta bantuan (minta tolong ok... padahal kalau saya/ kami sesuka hati nak arahkan anytime boleh buat sedemikian) pada orang di bawah arahan saya/ kami untuk membuat kerja-kerja harian sebagai seorang 'pekerja', orang itu suka melawan. suka menentang. suka meninggi suara. suka hilang pegi bersembang. suka melepak lama-lama dekat pantry. suka keluar rehat awal dan masuk lambat. suka mencari macam-macam alasan bila diberi kerja ! apakah ini???

setiap kali nak diberi kerja maka adalah alasan itu ini
setiap kali sudah diberi kerja dan ditanya apa status maka macam2 cerita kona kiri kona kanan
setiap kali belum habis bagi arahan DAH TAK SEMPAT-SEMPAT NAK POTONG CAKAP
setiap kali ditanya elok-elok pasal kerja MESTI NAK KENA MENINGGI SUARA MENJAWAB
setiap kali bos cari maka memang tak ade la kat tempat
bila bos dekat sebelah boleh sardin je cakap telefon hal-hal peribadi dan biar bos tunggu
heran bila masuk ofis 730 tapi kerja pukul 10 belum tentu mula
lagi heran bila time balik nak kena berkira la pulak kan

itu luahan apa saya/ kami rasa...

ini luahan apa yang saya rasa ...

bagaimana saya melayan anda selama ini? bagaimana gaya percakapan saya dengan anda selama ini... bagaimana saya memenuhi permintaan bila diminta tolong oleh anda selama ini... anda fikirlah sewajarnya sebagai seorang manusia dewasa yang ada akal dan fikiran...

saya benci bila anda tidak tahu hormat pada saya sebagai manusia (bukan nak belagak bossy ke apa)... sebagai rakan sekerja... dan sebagai orang yang lebih tua dari anda...

saya sudah tidak kuasa meletakkan diri saya terlalu baik untuk pasrah kepada benda-benda bodoh begini lagi...

teruskanlah sikap anda itu sekiranya ia membanggakan diri anda... dan mempopularkan diri anda...

malas nak fikir

saya hanya akan menghargai orang yang tahu menghargai saya...

kalau anda atau sesiapa saja yang x hingin untuk berbuat demikian, saya x kesah pon. x sakit pun...

sekian, terima kasih.

No comments: